Serie: Matched #2
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: November 2011
Taal: Engels. Ook verkrijgbaar in het Nederlands
Waardering: ★★★☆☆
Add to Goodreads
Op zoek naar een toekomst die misschien niet bestaat en geconfronteerd met de vraag met wie die toekomst te delen, reist Cassia naar de buitengewesten op zoek naar Ky. Hij is meegenomen door de Society en wacht een wisse dood, maar ze ontdekt dat hij is ontsnapt en hij laat hier en daar aanwijzingen achter.
Cassia's zoektocht leidt haar naar de vraag wat haar dierbaar is, ook wanneer ze een glimp van een ander leven over de grens ziet. Maar wanneer Cassia zeker is  over haar toekomst met Ky, verandert een uitnodiging voor de rebellie, een onverwacht verraad, en een verrassingsbezoek van Xander, die mogelijk de sleutel tot de opstand is en nog steeds een stukje van Cassia's hart heeft, het spel opnieuw. Niets is zoals verwacht aan de rand van de maatschappij.

Review:

Het was een beetje te verwachtten, net als Matched stelde ook Crossed mij teleur. In de schrijfstijl was niet veel veranderd, er waren nog steeds te weinig dialogen naar mijn smaak, alhoewel er enige verbetering in was, en de dichterlijke manier van schrijven spreekt me ook niet echt aan. Het hele verhaal draait om een Society die oa het geschreven woord heeft weggenomen van de bevolking en Cassia en Ky zijn gefacsineerd door gedichten en dat vind je in het hele boek terug, ook in de beschrijvingen van de omgeving etc. Wat ik wel leuk vond is dat we nu ook vanuit het oogpunt van Ky het verhaal volgen en het boeide me ook dit keer weer genoeg om het boek niet voortijdig weg te leggen alhoewel ik af en toe hoofdstukken aan het aftellen was. Cassia's besluit en het einde vond ik erg frustrerend en onbegrijpelijk en dat maakt me weer nieuwsgierig genoeg om het laatste deel, dat uit komt in november 2012, ook te willen lezen.