Serie: Matched #1
Genre: Young Adult, Distopian
Gepubliceerd: november 2010
Taal: Engels. Ook verkrijgbaar in het Nederlands
Waardering: ★★★☆☆ 
Add to Goodreads
Cassia heeft altijd vertrouwen gehad dat de samenleving de juiste keuzes voor haar zou maken: wat te lezen, wat te kijken, wat te geloven. Dus toen Xander's gezicht op het scherm verscheen op haar Matching ceremonie wist Cassia met volledige zekerheid dat hij haar ideale partner zou zijn. . . totdat ze het gezicht van  Ky Markham voor een ogenblik op haar scherm ziet verschijnen voor het vervaagt naar zwart. De Unie vertelt haar dat het een glitch is, een zeldzame storing, en dat ze zich moet richten op het gelukkige leven dat ze voorbestemd is om te leiden met Xander. Maar Cassia kan niet stoppen met denken aan Ky, en als zij langzaam verliefd op hem wordt begint Cassia te twijfelen aan de onfeilbaarheid van de Unie en wordt ze geconfronteerd met een onmogelijke keuze tussen Xander en Ky, tussen het enige leven dat ze kent en een pad dat niemand anders heeft aangedurfd om te volgen.

Review:

Voor mij was het een verfrissend en uniek verhaal. Over een totaal gecontroleerde gemeenschap had ik al eens eerder gelezen in Candor van Pam Bachorz, maar dat de gemeenschap over gaat tot het matchen van jongens en meisjes om een gezonde en sterke bevolking te krijgen was nieuw voor mij. Het was ongelofelijk om te lezen hoe onderdanig en goedgelovig de mensen in deze gemeenschap zijn en er alles aan doen om niet uit de toon te vallen. En toch stelde Matched mij teleur. Het had zoveel beter kunnen zijn. Alles werd verteld vanuit het oogpunt van Cassia, en dan bedoel ik echt verteld. Daardoor waren er maar weinig echte dialogen en dat miste ik. Ik houd van interactie tussen de hoofdpersonen, gebeurtenissen en dialogen. Dat heb ik echt gemist. Natuurlijk gebeurde er wel het één en ander maar daar kreeg ik weinig gevoel bij. Toch kon ik het boek niet wegleggen, het boeide me wel zodanig dat ik moest weten hoe het af zou lopen. Dat was niet goed zoals een beetje te verwachten was, er komen tenslotte nog 2 delen uit, waarvan het 2e deel, Crossed, in de herfst van dit jaar. Die ga ik zeker lezen want ik wil weten hoe het verder gaat met Cassia en Ky en ik hoop dat Ally Condie in dit deel wat meer dialogen en interacties stopt.



De eerste 11 hoofdstukken kun je hier in het nederlands lezen