Serie: Delirium #1
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: februari 2011
Taal: Engels. Ook i/h Nederlands
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
Voordat wetenschappers een geneesmiddel gevonden hadden, dachten mensen dat liefde iets goeds was. Ze hadden niet in de gaten dat wanneer de liefde  - de waanzin - je eenmaal in zijn greep had er geen ontsnappen meer aan is. Maar de dingen zijn nu anders. Wetenschappers zijn  er in geslaagd om de liefde uit te roeien, en de regering eist dat alle burgers wanneer ze achttien worden die behandeling krijgen. Lena Holoway heeft altijd uitgezien naar de dag dat ze genezen zal worden. Een leven zonder liefde is een leven zonder pijn: veilig, afgemeten, voorspelbaar, en gelukkig. Maar met nog maar vijfennegentig dagen te gaan tot haar behandeling doet Lena het ondenkbare: ze wordt verliefd.

Review:

Soms ben ik even de weg kwijt tussen alle boeken die ik nog wil lezen en dan ga ik de samenvattingen van de boeken die ik al langer op mijn 'verlanglijstje' heb staan maar weer eens doornemen. Zo kwam ik Matched van Ally Condie en Delirium weer tegen en besloot beide nu maar eens te gaan lezen. Matched (zie hier mijn beoordeling) was het eerst aan de beurt en nadat ik tussendoor even een 'luchtiger' boek had gelezen begon ik aan Delirium. In het begin had ik hetzelfde gevoel als ik had bij Matched; ook Delirium was meer een vertelsel, maar dan vanuit het oogpunt van Lena. Maar hoe verder ik in het verhaal kwam, hoe boeiender het werd en hoe meer dialogen er kwamen. De interacties met Alex waren zelfs erg romantisch en spannend. Net als in Matched wordt de samenleving sterk gecontroleerd en worden de mensen op jonge leeftijd gematched maar daar houd de vergelijking op. In Delirium draait alles om de liefde. Liefde is een ziekte. Een ziekte die uitgeroeid moet worden zodat iedereen gelijkmatig van gevoel en humeur is zodat er een harmonieuze samenleving ontstaat. Lena kijkt uit naar haar genezing tot dat ze Alex ontmoet en stukje bij beetje de waarheid onder ogen begint te zien. Aan het eind was het zo spannend dat ik met het zweet in de handen zat te lezen en hem niet eerder kon wegleggen totdat ik hem helemaal uit had. Ik hoopte zo op een goed einde voor Lena en Alex maar het was hartverscheurend. Hopelijk komt het in het volgende deel goed maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. We zullen het te weten komen in maart 2012 in deel 2 Pandemonium.


Ik zag dit promotie filmpje voor Delirium op You Tube. Het is een interactief filmpje, je kan kiezen of je genezen wilt worden van de liefde of niet.......aan jou de keuze.......