Serie: Delirium #2
Genre: Young Adult, Dystopian
Gepubliceerd: Februari 2012
Taal: Engels, is vertaald in het Nederlands
Waardering: ★★★★☆ 
Add to Goodreads
Ik verdring de herinnering aan mijn nachtmerrie,
verdring gedachten aan Alex,
verdring gedachten aan Hana en mijn oude school,
verdringen,
verdringen,
verdringen,
zoals Raven me leerde om te doen.
Mijn oude leven is dood, maar de oude Lena is ook dood.
Ik begroef haar.
Ik liet haar achter, achter een hek, 
achter een muur van rook en vlammen.

Mijn gedachten:

Het allereerste wat ik dacht toen ik de inhoudsopgave zag was 'nee hé!' De hoofdstukken hebben nl allemaal de namen 'Now, Then, Now, Then, Now, Then.....' en ik houd helemaaaal niet van boeken die heen en weer flitsen tussen heden en verleden. Ik begrijp ook niet helemaal waarom Lauren Oliver het tweede deel op deze manier heeft geschreven, voor mijn gevoel haal je de eenheid uit een serie als je ze niet allemaal op dezelfde wijze schrijft, maar goed, ondanks dat heb ik Pandemonium een kans gegeven omdat ik helemaal weg was van Delirium. En ik moet zeggen, het verhaal was wel zo spannend dat ik hem niet weg kon leggen en ik telkens weer uit keek naar hoe het in het 'andere' verhaal verder zou gaan. En ik was zoooooo benieuwd hoe het met Alex was. Ik ben nog steeds gefascineerd door het concept van dit verhaal; dat liefde een ziekte is die besmettelijk is. Vooral wanneer in het gedeelte heden Lena samen met Julian, een voorstander van de Cure die zelf de behandeling nog niet gehad heeft, gevangen gehouden wordt. Hij heeft nog nooit met een meisje gesproken, in de ogen gekeken of aangeraakt en het is echt bijzonder hoe Julian tegen verliefdheid en de liefde aankijkt en in verwarring raakt door de nabijheid van Lena.
In het gedeelte verleden kunnen we lezen hoe Lena in de Wilds terecht komt, opgevangen wordt door het meisje Raven en hoe moeilijk het is om in de Wilds te overleven en de dood altijd op de loer ligt. Ondanks het geflits tussen heden en verleden heb ik toch kunnen genieten van Pandemonium en ik ben zeker van plan om deel 3 te gaan lezen. Maar ik hoop dat Lauren Oliver die weer op een normale manier gaat schrijven. Had ze dat met dit deel gedaan dan had ik hem zonder twijffel 5 sterren gegeven, maar omdat het voor mij toch een groot minpunt is geef ik er 4.

* Hieronder vertel ik iets meer over Alex, maar als je het boek nog wilt lezen en het niet wilt weten moet je niet verder lezen *


Show spoiler Hide spoiler

Jammer genoeg komen we Alex in het hele boek niet tegen. Lena denkt wel heel veel aan hem en voelt zich regelmatig schuldig dat ze hem achter heeft moeten laten maar is er op een gegeven moment van overtuigd dat hij dood is. Aan het eind van het laatste hoofdstuk komen we er uiteindelijk achter dat Alex nog leeft en heeft weten te ontsnappen, tot grote schrik van Lena die na lange tijd weer verliefd is geworden.