Serie: The Breathing Serie #1
Genre: Young Adult, Hedendaags
Gepubliceerd: Mei 2011
Taal: Engels
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
Niemand bemoeide zich met mij en zo wilde ik het houden. Dit was de plaats waar alles makkelijk en veilig moest zijn. Hoe kon Evan Mathews mijn constante universum ontrafelen in 1 dag?
Hij weet dat er meer is aan het meisje op het moment dat hij haar achterin de klas ziet zitten. Ze is mooi, intelligent, en atletisch, maar ze glipt stilletjes door de drukke gangen, en probeer niet te bestaan. Vastbesloten om het ongrijpbare meisje te leren kennen ontdekt Evan al snel dat Emma Thomas een verschrikkelijk geheim verbergt.

Review:

Reason to Breathe is een emotionele achtbaan, beter kan ik het niet beschrijven. Alle denkbare emoties komen los door dit boek: pijn, verdriet, machteloosheid, angst, woede, frustraties.
Emma's leven thuis is verre van normaal maar ze is sterk, ze doorstaat alle vernederingen en pijn met een opgeheven hoofd, alleen haar beste vriendin Sara weet wat er bij haar thuis gebeurt en die verteld ze nog niet eens alles. Door zich af te sluiten van alles en iedereen en zich alleen maar te concentreren op haar sporten en haar huiswerk probeert ze zo onopvallend mogelijk door het leven te gaan zodat niemand achter de waarheid komt. Maar dan komt Evan Mathews in haar leven en die laat zich niet zo makkelijk door haar buiten sluiten. Vanaf het eerste moment dat hij haar ziet voelt hij zich tot haar aangetrokken, wil deel zijn van haar leven en hij heeft al heel snel door dat Emma's leven verre van normaal is. Maar Emma geeft zich niet zo gemakkelijk gewonnen, en wanneer ze dan toch langzaam uit haar schulp kruipt en ontdekt dat ze gevoelens voor Evan heeft stoot ze hem van zich af en stort zich in een relatie met Drew.
Dit is een zeer intense roman met geweldadige momenten, humor en hartkloppende romantiek. De dialogen tussen Evan en Emma zijn geweldig, zelden heb ik zulke goede dialogen gelezen. Het enige punt van kritiek is het einde, die is echt afschuwelijk als je van een Happy End houd. Ik was er helemaal perplex van en de tranen liepen me over de wangen van afschuw. Maar na een bezoekje aan de website van de auteur ben ik weer wat geruster; er is een vervolg gepland die begin mei uit gaat komen. Reason to Breathe is echt een aanrader!