Serie:
The River of Time 1 t/m 3
Genre: Young Adult, Tijdreizen, Historisch
Gepubliceerd: alle drie in 2011
Taal: Engels. 1e deel is vertaald i/h Nederlands
Waardering:  GOUDEN STER, EEN TOPPER!
Add to Goodreads
De Amerikaanse tiener Gabi Betarrini komt per ongeluk terecht in veertiende-eeuws Italië. . . 
Ridders. Zwaarden. Paarden. En knappe Italianen.
De meeste Amerikaanse tieners willen een Italiaanse vakantie, maar de Betarrini zusters hebben er elke zomer van hun leven met hun ouders, archeologen, doorgebracht. Ze vervelen zich dood tussen de hete, stoffige graven . . . totdat ze hun handen bovenop twee handafdrukken in een oud graf plaatsen en worden getransporteerd naar het 14e eeuwse Italië en middenin een felle strijd belanden tussen ridders die er op uit zijn om elkaar te doden.

Review:

Wanneer een boek goed is kan hij mij betoveren en laat het verhaal me, ook in de momenten dat ik even niet aan het lezen ben, niet los. De geweldige serie van Lisa Tawn Bergren - The River of Time bracht me zeker in een staat van betovering en nu ik ze alle drie uit heb is die betovering nog steeds niet verbroken. 

Ik voel me verloren omdat ik verder moet zonder de geweldige hoofdpersonen uit deze serie: 17 jarige Gabriëlla (Gabi) met haar ontembare donkere krullen, ze is moedig en vindingrijk, heeft van haar vader schermlessen gehad die goed van pas blijken te komen. Marcello Forelli, de knappe, donkere, sexy ridder en heer van Castello di Forelli met zijn prachtige chocoladebruine ogen (geef Gabi eens ongelijk dat ze verliefd op hem wordt). Blonde 15 jarige Evangelia (Lia), ze is net zo moedig als haar oudere zus en is geweldig met pijl en boog. Luca Forelli, de ridder met zijn surfer-boy looks en neef van Marcello. Zijn humor bracht een vrolijke noot in het verhaal. Rodolfo Greco, Mr. Tall, Dark and Handsome, een ridder met het uiterlijk van een fotomodel die helaas bij de tegenpartij hoort. En natuurlijk de ouders van Gabi en Lia, die net zoveel lef en moed hebben als hun dochters. 

Bijna een week lang leefde ik in het 14e eeuwse Toscane tussen deze stoere ridders en het gezin Betarrini uit de 21ste eeuw en ze zijn me dierbaar geworden. Reizen in de tijd, en dan vooral naar de middeleeuwen, heeft me altijd gefascineerd, waarschijnlijk door het geweldige boek van Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek, en deze serie gaf me alles wat ik wilde; spanning, humor, verdriet, romantiek. 

Er gebeurde zo ontzettend veel, je rolde van het ene spannende moment in het andere en ik zat regelmatig met het zweet in de handen te lezen. Het gebeurt niet zo heel vaak, maar voor deze serie vind ik 5 sterren absoluut niet genoeg en geef de gouden ster. 

Op Lisa's website kun je lezen dat ze er over denkt een vervolg op deze serie te schrijven. Je kunt er een exerpt van vinden en zoals het er naar uitziet wordt dit verhaal geschreven vanuit het oogpunt van Lia. Het hangt een beetje van haar uitgever af en  ik hoop dat hij zijn fiat geeft want ik kan geen genoeg krijgen van die 14e eeuwse ridders.