Serie: Leaving Paradise 1&2
Genre: Young Adult, Hedendaags
Gepubliceerd: in 2007 & 2010
Taal: Engels
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
Niets is hetzelfde sinds Caleb Becker een feestje dronken verliet, acher het stuur kroop en Maggie Armstrong aanreed. Zelfs na maanden van pijnlijke fysiotherapie blijft Maggie kreupel lopen. Haar sociale leven is nihil en een beurs voor een studie in het buitenland, haar kans om aan de meewarige blikken van iedereen te kunnen ontsnappen, is geannuleerd.
Na een jaar in de jeugd gevangenis te hebben gezeten is Caleb vrij . . . . .  als vrijheid het  eindeloze gezeur van een overactieve coach en de nieuwsgierige ogen van de hele stad betekent. Thuiskomen moet goed voelen, maar zijn familie en ex-vriendin lijken wel vreemden.
Caleb en Maggie zijn buitenstaanders, geplaatst in hokjes als "crimineel" en "freak." Maar dan komt de waarheid over wat er werkelijk gebeurd is in de nacht van het ongeval naar boven en weer verandert alles. Het is een moeilijke en pijnlijke reis voor Caleb en Maggie, maar uiteindelijk vinden ze troost en kracht uit een verrassende bron: elkaar.

Review:

Waarom ik het lezen van deze 2-delige serie zo lang heb uitgesteld weet ik niet, maar ik had ze al een hele tijd op de ‘nog te lezen lijst’ staan en na het laatste deel van Perfect Chemistry wilde ik meer van Simone Elkeles lezen. Ik houd van haar schrijfstijl; haar mannelijke hoofdpersonen zijn altijd knappe stoere bad-boys met een enorm beschermings instinct, het hart op de goede plaats (ik heb elke keer weer een zwak voor ze) en in elk boek laat ze de hoofdpersonen om en om aan het woord, wat enorm veel diepte en gevoel aan haar hoofdpersonen geeft. In Leaving Paradise zijn het Maggie en Caleb die door een ongeluk met elkaar verbonden zijn. Wanneer hij na een jaar uit de jeugdgevangenis wordt ontslagen voor het dronken rijden achter het stuur waarbij hij iemand heeft aangereden denkt Caleb de draad weer gewoon op te kunnen pakken. Maar dat blijkt niet zo makkelijk te gaan en hij komt er achter dat het leven voor Maggie, het meisje dat hij aangereden heeft en die letterlijk en figuurlijk een zeer pijnlijk jaar achter de rug heeft, ook niet meer is wat het ooit was. Ze worden onverwacht weer met elkaar geconfronteerd wanneer ze beiden voor dezelfde persoon komen te werken en krijgen gevoelens voor elkaar die ze, gezien de omstandigheden, beter kunnen negeren. Caleb heeft enorm veel opgekropte woede en frustraties en gaandeweg het verhaal kan je niet anders dan enorm veel respect en compassie voor hem hebben. Maggie komt uiteindelijk achter de ware toedracht van het ongeluk, maar dat kan haar relatie met Caleb niet redden. . . . . .

* Lees niet verder als je het 1e deel nog niet hebt gelezen want onderstaande review bevat spoilers*

Ik was blij dat ik het 2e deel er gelijk achteraan kon lezen want vanaf het begin lieten de levens van Maggie en Caleb mij niet meer los en ik hoopte zo dat het goed zou komen met ze.
Na een aantal maanden zien Caleb en Maggie elkaar onverwacht weer en tijdens hun gedwongen samenzijn komen de intense gevoelens en de frustraties in alle hevigheid weer naar boven. Caleb weet niet dat Maggie de waarheid weet en het feit dat hij haar niet genoeg vertrouwd om het haar te vertellen drijft Maggie steeds verder weg. Maar ze kunnen elkaar ook niet los laten en zullen de waarheid onder ogen moeten zien als ze hun relatie een kans van slagen willen geven. Een van de nieuwe karakters in dit deel bracht een humoristische noot in het verhaal waardoor ik, ondanks alle pijn en verdriet, af en toe hardop heb zitten lachen. Leaving Paradise was een zeer intense 2-delige serie en ik zal Maggie en Caleb niet gauw vergeten.