Serie: Iron Fey 1 t/m 3
Genre: Young Adult, Fantasie, Feeën
Gepubliceerd: in 2010 & 2011
Taal: Engels. Alle 3 vertaald in het Nederlands.
Waardering: ★★★★★
Add to Goodreads
Meghan Chase heeft een geheime missie, eentje waarvan ze nooit had kunnen dromen.
Sinds haar vader zes jaar geleden voor haar ogen verdween heeft ze zich altijd een beetje vreemd gevoeld. Ze voelde zich nooit helemaal op haar plek op school of thuis. Als een donkere vreemdeling haar vanuit de verte bespied, en haar grappenmaker van een vriend zich vreemd genoeg ineens beschermend gaat gedragen, voelt Meghan dat alles wat haar ooit bekend was gaat veranderen.
Maar ze had de waarheid nooit kunnen raden - dat zij de dochter is van een mythische faery koning en een pion in een dodelijke oorlog. Nu moet Meghan leren hoe ver ze zal gaan om iemand te redden waar ze om geeft, een misterieus kwaad stoppen wat geen enkele faery aandurft, en om de liefde te vinden bij een jonge prins die haar misschien liever dood ziet dan haar zijn ijzige hart te laten aanraken. 

Review:

Een combinatie van Alice in Wonderland, The Wizzard of Oz en A Midsummer Nights Dream. Dat was mijn gedachte toen ik in de wereld van de Iron Fey terecht kwam. Mijn verwachting was een beetje anders maar ik was totaal niet teleurgesteld, integendeel, ik vond het ontzettend leuk om al die vreemde karakters tegen te komen. Ik kon de Gnomes, Ogres, Dryads, Satyrs, Trollen en wat al niet meer zo voor mij zien. Meghan heeft nooit van het bestaan van de Fey geweten totdat haar broertje gekidnapt wordt door de Fey. Pas dan kan ze, met behulp van haar jeugdvriend Robbie Goodfell, door de glamour heen kijken en gaat de Fey wereld voor haar open. Maar het is geen sprookjesachtige wereld is zoals in de boeken, daar komt ze al gauw achter. Faeries zijn niet te vertrouwen en je moet heel goed oppassen met wat je ze belooft. Op haar zoektocht naar haar broertje komt ze in een hoop gevaarlijke situaties terecht die ze samen met haar reisgenoten het hoofd moet bieden. Een van hen is Ash, de Winter Prins. Hij is koel, donker en knap en ze voelt zich onmiddelijk tot hem aangetrokken maar kan ze hem vertrouwen?  En haar jeugdvriend Robbie blijkt niet te zijn wie ze altijd gedacht heeft en Ash en hij zijn aartsvijanden van elkaar. En dan hebben we nog Grimalkin. Hij is een wijze, snibbige, pratende kat en om zijn grappige opmerkingen heb ik vaak moeten lachen, net als om de humor en streken van Robin (Robbie, Puck). Dit was een geweldige serie; spannend, humoristisch, onvoorspelbaar en romantisch, waarin een hele hoop gebeurt en het verhaal veel onverwachte wendingen neemt. Ik ging er vanuit dat Iron Queen het laatste deel was en er voor de aardigheid nog een extra deel uit kwam vanuit het oogpunt van Ash. Maar het einde was hartverscheurend en dus ga ik er nu vanuit dat het in The Iron Knight helemaal goed gaat komen. In ieder geval wel leuk om dan eens vanuit het oogpunt van Ash te lezen.

 * Klik hier voor het review van The Iron Knight
-----------------------------

Waardering: ★★★★★

Naast de boeken zijn er nog 2 novella's verschenen. Tussen deel 1 en 2 verscheen Winters Passage en na deel 3 Summers Crossing. Ik was al met deel 2 begonnen voordat ik er erg in had dus Winters Passage heb ik voorbij laten gaan, maar Summers Crossing heb ik wel gelezen. Deze wordt verteld door de ogen van Puck (Robin), die Ash helpt om de gunst, die hij de koningin van de uitgestotenen verschuldigd is, terug te betalen. Puck heeft een houding dat niets hem kan deren en maakt overal grapjes van of haalt rare streken uit. Maar daaronder zit een jongen met een klein hartje. En het feit dat zijn liefde voor Meghan niet beantwoord wordt doet hem meer pijn dan hij laat merken. De dialogen tussen hem en Ash zijn grappig, pittig en soms een beetje venijnig maar onder alle haat en venijn voel je toch de waardering voor elkaar. Dit was een kort, 99 blz., maar erg leuk verhaal.